Prawdopodobnie najlepszy
portal analityczny w Polsce
poświęcony energetyce

Dział: Technologie i innowacje

Dział "Technologie i innowacje" powstał aby przybliżać nowoczesne rozwiązania, które pomogą transformować polski system energetyczny jak magazyny energii, czy samochody elektryczne. Piszemy tu przede wszystkim o tych wynalazkach i technologiach, które są współtworzone lub rozwijane w Polsce i mogą mieć największy wpływ na kształt naszej gospodarki.

Partnerami działu są:

Auta elektryczne wymagają inteligencji

Jeśli rządowy plan elektryfikacji transportu ma ruszyć, operatorzy sieci elektroenergetycznych będą musieli sprostać nowym wyzwaniom. Ładowarki samochodów elektrycznych, a zwłaszcza autobusów, już dziś potrzebują ogromnych mocy, które dystrybutorzy będą musieli dostarczyć w miastach.

W którym kierunku rozwiną się technologie węglowe?

Technologia wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla (CCS) nie jest już wskazywana jako przyszłość energetyki węglowej. Badania skupiają się nad poprawą elastyczności pracy bloków i wzrostem ich sprawności. Oba kierunki rozwoju, nad którymi pracują także polscy naukowcy, mają dwa różne cele.

Fitch: baterie zapowiedzią radykalnych zmian

Agencja ratingowa Fitch ostrzega, że skokowy rozwój technologii magazynowania energii podkopie pozycję ważnych dzisiaj gałęzi przemysłu. Podzieli rynek na wygranych i przegranych.

Elektryczny samochód – cel czy narzędzie?

Kiedy słyszymy hasło elektromobilność, pierwsze skojarzenie to oczywiście elektryczny samochód, ewentualnie może jeszcze słupek z kablem i wtyczką do naładowania auta. Tymczasem tylko fasada, za którą kryje się kilka rozległych obszarów różnych rozwiązań. Okazję do zajrzenia nieco do wnętrza tworzonych na świecie systemów elektromobilności dała pierwsza polska edycja międzynarodowej konferencji EVIM, której WysokieNapiecie.pl było partnerem.

Lidl uruchamia punkty ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Pierwsze dwa punkty ładowania aut elektrycznych zostaną uruchomione w czwartek, wraz z sześćsetnym sklepem Lidla w Polsce. Sam obiekt będzie zasilany panelami fotowoltaicznymi i ogrzewany geotermią wspieraną rekuperacją. Darmowe punkty ładowania uruchamiają też inne sieci sklepów.

Długa droga do „elektromobilności”


Nie będziemy rozstrząsać czy milion samochodów elektrycznych jeżdżących po polskich drogach w 2025 r. jest realnym celem. Zamiast tego spróbujemy przynajmniej oszacować, co można osiągnąć przy środkach, które rząd proponuje.

Niech energetyka wróci do robienia biznesu

W ostatnich miesiącach można odnieść wrażenie, że w państwowej energetyce na bardzo odległy plan schodzi to, czym spółki energetyczne powinny się właściwie zajmować: rozwojem swojego biznesu.

Innowacje w państwowej energetyce. Czy to może się udać?

Czy kontrolowane przez Skarb Państwa wielkie energetyczne spółki mogą stać się źródłem jakiś innowacji? To jedno z pytań, któe stały się osią dyskusji o innowacjach w energetyce podczas panelu zorganizowanego przez portal WysokieNapiecie.pl na Forum Ekonomicznym w Krynicy.

Narodowy samochód elektryczny

Kontrolowane przez skarb państwa spółki energetyczne – PGE, Tauron, Enea i Energa – dostały ambitne zadanie: zbudować elektryczny samochód osobowy i zelektryfikować nim polskie drogi. Przykłady ze świata pokazują, że pomysł nie jest oderwany od rzeczywistości. Jak daleko sięgają plany rządu i czy są realne?

Ile emituje samochód na prąd z węgla?

Milion elektrycznych samochodów ładowanych energią wytwarzaną z polskiego węgla – taką wizję przyszłości za 10 lat roztoczył niedawno wicepremier Mateusz Morawiecki. Jak wygląda to z punktu widzenia emisji CO2?

Polska energetyka wreszcie ruszy po pieniądze z planu Junckera?

Sieci, drugi stopień na Wiśle oraz tajemnicze elektrownie Enei. Ministerstwo Rozwoju przedstawiło listę polskich inwestycji, które wystąpią o finansowanie z Europejskiego Funduszu Inwestycji Energetycznych.



Zamów cotygodniowy newsletter